Tulburarile pervazive de dezvoltare reprezinta un grup de tulburari neuropsihiatrice, cu trasaturi specific de comportament, caracterizate prin anomalii si abateri in dezvoltarea sociala, de comunicare si cognitiva, cu debut in primii 5 ani de viata.

 

Tulburarea de Spectru Autist, o afectiune multifactoriala,  a devenit in ultimii 10 ani un subiect de larg interes, atat pentru specialisti, cat si pentru publicul larg datorita cresterii extraordinare a prevalentei si incidentei.

 

 

Dat fiind variabilitatea simptomatologiei si etiologiei, varsta debutului cat si dificultatea examinarii, in formularea unui altfel de diagnostic, cu un grad asa de mare de severitate se impune: anamneza, examen clinic şi investigatii paraclinice care sa permita un diagnostic diferential riguros.

 

TSA includ:

  1. Tulburarea autista (autismul infantil)
  2. Tulburarea Asperger
  3. Autismul atipic

 

Conceptul de Tulburari de Spectru Autist implica faptul ca cele 3 tulburari impart caracteristici comune, dar au, de asemenea, si caracteristici unice care le diferentiaza.

 

Autismul Infantil se caracterizeaza prin debutul precoce (inainte de 3 ani) a unor tulburari care intereseaza cel putin trei arii de dezvoltare:

  • inabilitatea de a initia si dezvolta relatii sociale, de a exprima interes si emotii
  • incapacitatea de a folosi limbajul si comunicarea (atat verbal cat si non verbal)
  • prezenta unui comportament stereotip, restrictiv si repetitive

ICD 10: criterii de diagnostic Autism infantil

Inainte de varsta de 3 ani se observa o afectare a dezvoltarii in urmatoarele arii:

  • este afectata functia de comunicare a limbajului receptiv sau expresiv
  • este afectata dezvoltarea abilitatilor sociale cu instalarea incapacitatii de a avea reciprocitate emotionala sau atasament.

 

Sunt necesare cel putin 6 simptome din urmatoarele categorii:

  • anomalii calitative in interactiunea sociala si exprimarea reciprocitatii emotionale
  • copilul nu poate si nu stie sa utilizeze adecvat mesajele faciale si corporale in exprimarea emotionalitatii; privirea „ochi in ochi”, gesturile si postura corpului
  • nu poate dobandi abilitatea de a relationa cu cei de aceeasi varsta, nu stie sa isi exprime interesul, bucuria, sa imparta jucariile
  • reciprocitatea socio-emotionala este saraca, copilul avand raspunsuri bizare sau deviate, modularile emotionale sunt neadecvate contextului, iar integrarea in contextul social se face printr-o comunicare neadecvata si haotica
  • spontaneitatea emotionala este aproape absenta, copilul nu stie sa isi arate bucuria in timpul jocului, nu stie sa ofere, sa ceara, sa participe la joc

 

Anomalii calitative in comunicare:

  • limbajul verbal este insuficient dezvoltat si nu este acompaniat de limbajul nonverbal
  • incapacitate si esec in initierea si sustinerea conversatiei
  • limbajul este stereotip si repetitiv, cu utilizarea de cuvinte si fraze idiosincratice
  • jocul imitativ este sarac. Pattern de comportament stereotip, repetitv, sarac, in activitati si interese
  • copiii pot avea preocupari si interese anormale in continutul lor si in intensitatea cu care se manifesta
  • pot avea uneori o aderenta exagerata pentru rutine si ritualuri proprii
  • comportament motor stereotip si repetitv, cu fluturarea mainilor, rotirea lor si miscari ale intregului corp, preocupari pentru joc stereotip cu parti ale obiectelor, sau cu obiecte nefunctionale; miroase, atinge cu limba, sau asculta zgomotul obiectelor

 

Inca nu exista tratament specific pentru TSA, insa introducerea precoce a copilului in programe educationale comportamental-cognitive poate fi foarte benefica, cu evolutie promitatoare.

 

Programeaza un consult pentru specializarea Neurologie Pediatrica (Dr. Cristina BRAN-POPESCU).

 

Programari